הסניגור צ.ד (צוריאל דיאמנט) משלים: הקט' אמר , שהקבוצה עצבה את המסגרת ועל הפרט למלאותה. לזה יש רואים אנו כמה תקדים: גם התורה רצתה? ליצור אנשים שלמים, היא נתנה מסגרת וכוון, וזה משפיע על יצירת חיים מתוקנים. הקבוצה נתנה רק שאיפה, אבל לא מסגרת וחוקים. העדר חיים תרבותיים, מונעים מהפרט להתפתח, אבל לא היה תקנון שמחייב את פרט ללמוד. בלי חוקה זו לא היה ולא יעשו את זה. גם בחיים המשקיים: לו היה כל פרט רואה את עצמו כבונה משק, היה מתקשר יותר ויותר. לו היו צורות קבועות, או גרעין אנשים שכתחילה כבר רצו ליצור חיים מתוקנים, היה נוצר דבר זה שאליו אנו שואפים. – הדבר הזה אנו רואים גם בפרים (פרטים?) קטנים, שעל ידי זה שאחד יושב על יד השני, רכילות ולשון הרעה. רואים אנו כמה פרטים שעוברים מקבוצה לקבוצה ומתפתחים, או עוברים מקבוצה לחיים בודדים, ובכל זאת מוצאים מקום לעבודה, וליצירת חיים תרבותית. ז.א שהקבוצה לא יצרה איך להשתמש בכוחות הקבוצה. היו"ר: שמענו שני צדדים, אבל רק טענות. יש להביא דוגמאות חיים, בכדי להצדיק את הקטיגור או את הסניגור. הקטיגור: יש לרשום , מי שרוצה להיות עד, ובישיבה הבאה לדרוש ולחקור אותם כעדים. ש.נחליאל: הערב רק להעמיד שאלות. היו"ר שואל: האם הקטיגור סבור שעוד אפשר לגלות במסגרת ליקויים, שישפיעו לרע על הקבוצה? הקט': כמובן שהמסגרת יכולה להשפיע, אבל לפי זה שציינתי, לא המסגרת היא שהשפיע. הדברים שציינתי אינם תלויים במסגרת, אלא ציינתי כמה דברים. אמרתי שהקבוצה נותנת שעות פנאי, אבל הפרט אינו מנצל את זה, אז זה לא תלוי במסגרת. היו"ר: האם היו ליקויים במסגרת, היו משפיעים לרע? הקט': כן. יו"ר: שיש חברים נושאי אחריות וחברים שאינם נושאים אחריות. מה היחס בין אלו לאלו? (במספר). הקט': אין אני יודע. היו"ר: אמרו שהקבוצה אינה מסכימה שלוה? אי מנוחה. האם זאת לא דרישה מופרזת? הקט. מה זה מנוחה, ואי מנוחה? מנוחה, להסתפק ולשבת במה שהשיגו. אמרתי, עצם להיות חבר קבוצה פרוש, לחיות חיי אי-מנוחה. אין החבר בא למצוא משהו, אלא ליצור משהו. הרצון ליצירה ציבורית צריך להיות תפקיד של כל אחד. היו"ר: האם זה לכל פרט ופרט? הקטגור: הפרט צריך למלאות מה שמצווה ע"י הציבור. אפילו בדרישה כפרט, צריך להיות שיעשה את ע"י צו מהציבור. היו"ר: שמעתי שאין התכון? די ברור לפרט. האם אין הקט' חושב, שהתכן שתואר ע"י הק', באם הם אינם די ברורים לפרט, שצריך להיות דרוכים לפי זה. הס' (סנגור) הדברים שציין הקט' הם יותר מדי אבסטרקטים, שהפרט יבין את זה ולהיות דרוך. היו"ר - האם כעין עצם קבוצה הוא אינו מוחשי. הס' - התביעות בכללם כן, אבל התביעות לגבי הפרט לא. היו"ר חוזר: האם הדרישה לגבי שטח סוציאלי אינו ברור די. אחרי שיש דרישה, הלא יש הס' פ.ד.(צוריאל): הלא יש הוראות כלליות בתורה ובכל זאת דינים מפורטים בכל שטחי החיים. – יש אומות שכל בן אותה אומה קשור בה, למה יש צרך בדגלים ובסמלים, לקשר את הפרט עם הציבור. היו"ר': אפילו אם תקנון חוקה, האם אין אפשרות לעבור על החוק.
הס' פ.ד.: כן, יש לעבור על חוקים. היו"ר': האם אין בכל זאת דרישות מפורטות בכל זאת בשטח חיי סוציאלים? הס' פ.ד: אין. כב' השופט משה כהן: . . . .
|