מרכזי למידה בביה"ס
אם תיכנס לבניין כתות ד'-ה' מידי יום שישי ב-8.00 בבוקר תראה כיתות שדלתותיהן פתוחות, ילדים, בודדים ,זוגות או קבוצות יושבים בחדרים או במסדרון וכל אחד עסוק בפעילות שונה. מה עושים התלמידים? היכן המורים שבדרך כלל מקומם לי הלוח? אם תתאמץ, תראה אותם "משוטטים" בין התלמידים. לפעילות זאת של יום שישי קראנו "מרכזי למידה". ב"מרכזי הלמידה" מצויות משימות שמחוץ לתוכנית הלימודים הרגילה, בהן יכולים התלמידים לעסוק בהתאם לרצונם. אנו משתדלים ש המשימות תהיינה משטחים שונים ומגוונים, ונושאי המרכזים יוחלפו מידי זמן מסוים. במרכזים שפעלו עד כה עסקו הילדים בשעשועי גיאוגרפיה, חשבון ולשון, גיאולוגיה, בקיאות בפרשת השבוע, הבעה יוצרת וספרות, דרמה יוצרת ומלאכות יד שונות. כך מזדמן לילד לעסוק בדברים בלתי שגרתיים כגון "לטעום" סוגים שונים של סלעים, לחקור את התפתחות הדינוזאורים, לכתוב מחזות ולהציגם וכד'. הילדים נעים באופן חופשי מנושא לנושא, ממרכז למרכז ,וממורה למורה, נפגשים עם ילדים מכתות אחרות, ממקומות ישוב שונים והקשר נקבע עפ"י שטחי ההתעניינות. למרות שבשעות אלה עוסק כל אחד במה שלבו חפץ דאגנו שהמסגרת הלימודית המחייבת תישמר והקפדנו שכל ילד יעסוק לפחות בשני מרכזים בכל פגישה. ולכל ילד תהיה מחברת בה יסכם את עבודתו ומחברת זו תיבדק על ידי המורה האחראי על המרכז. בחריגה מדרך העבודה הרגילה קיווינו להשיג מטרות שונות, למשל: יצירת גירויים לתלמיד שירצה להוסיף ולחקור וללמוד לבדו בנושא מסוים. הגברת העבודה האינדיבידואלית בכיתה. פיתוח מיומנויות שונות ואפשרות לכל ילד להתקדם בקצב האישי שלו ולבחור בנושא המעניין אותו כשאינו כפוף למסגרת הכיתה, להכיר נושאים רבים ומעניינים, שלא היה מגיע אליהם בדרך הרגילה. אחרי עבודה של כמה חודשים חלק מהמטרות הושגו ותגובות מענינות על כך קיבלנו מהם: -זה טוב מאוד, זה נותן לי חומר, שאני לא לומד במסגרת השגרתית וזה נחמד.(מאיר א. כתה ד') -אני יכול לבחור מה שאני רוצה וזה נוח לי...(יאיר ר. כתה ה') -אני בעד מרכזי למידה מפני שאפשר לעשות דברים יותר בחופשיות וגם יש חופש מהמורה ולא צריך לעשות מה שהוא אומר(רן כ. כתה ה') -במרכזים יש אפשרות ליצור דברים, ואילו בכיתה אנחנו לא עושים הרבה יצירות ואני מפיק מזה תועלת יותר מאשר בכיתה".(רולי ש. כיתה ה') -אני יכולה לבחור מה שאני רוצה ללמוד ואפילו שעשועים או אומנות" (שמרית ב.ד. כיתה ד') ואנחנו המורים מתכוננים להמשיך בדרך זאת ובדרכים נוספות להשגת המטרות הנ"ל. ואנו מזמינים את ההורים לבוא לביה"ס לראות ואף להשתתף בפעילויות. שרהל'ה טסלר
מבית 2/1978
|