הקורס לציור ופיסול
השתתפותי בקורס זה הייתה כרוכה בקשיים רבים. ההוצאות היו די גדולות ושחרורי מן העבודה לא היה קל. גם אני וגם ועדת התרבות לא ידענו למעשה את מטרת הקורס, יש להצטער על כך, כי גם בשבילי וגם בשביל הקבוצה הייתה רצויה השתלמות בשטח אחר. תיארתי לעצמי שאוכל להקנות לעצמי ידיעות בציור דקורטיבי, אורנמנטים, ניצול שטחים וחלוקתם, ציור תפאורות, בקיצור לימוד תיאורטי שאפשר "לנצלו" בהזדמנויות שונות בקבוצה. לעומת זאת הייתה לקורס מטרה אחרת לגמרי. הוא היה מכוון לציירים ולאלה שיהיו פעם ציירים. אינני רוצה לומר שזה דבר מיוחד, וגם בשביל הציבור שלנו-לא. אבל אנחנו עדיין לא הגענו לדרגה כזאת. הציבור וההווי שלנו עוד לא הגיעו ליציבות כזאת, שמתוכה אפשר ליצור יצירה שלמה, רק אנשים מעטים בינינו היו רואים צורך בכך, לספק דרישות כגון חדר עבודה, ציוד יקר, חומרים וימי עבודה בשביל עבודה שלא היו רואים בה רווח והנאה רק למעטים. בקבוצים הגדולים והוותיקים יש כבר גישה לגמרי אחרת לעניין. אלו שהשתתפו בקורס לא היו הראשונים. לפניהם עברו ציירים ופסלים את הקיבוץ שגם כלפיהם לא הייתה הבנה ולא אפשרות להחזיק אותם. מבחינה כלכלית הם עברו לעיר, אבל על ידם התחילו החברים להבין את הצורך בביטוי האומנות גם כלפי חוץ וגם כלפי פנים. הם הצטערו על עזיבתם ומנסים למשוך ולפתח כוחות חדשים. יש בכל זרמי ההתיישבות אגודות ציירים שדואגות לצרכים של הציירים: השגת סטיפנדיות להשתלמות, תנאי עבודה ועוד. יש ציירים בעלי שם הקשורים לקבוץ. הם מבקרים באופן קבוע בכל המקומות, מפקחים על עבודת הציירים ומדריכים אותם. על כל הדברים האלה עדיין אין לחלום אצלנו, על אף שדווקא אצלנו הציור האומנותי סביב למומנט המסורתי הוא דבר שלא נוכל לוותר עליו במשך הזמן. הקורס התקיים במקום נהדר. כמעט אי אפשר לתאר הימצאות בסביבה הררית זאת, עם גני עצי הפרי, חורשות האורנים במדרונות ההרים, מגדלי המנזרים השקטים, שקול צלצול בוקע מהם, החומות והחורבות- מבלי לנסות לפחות פעם אחת לצייר כל זה. כך אפשר להבין שהייתה אווירה טובה מאוד לציור. אמנם לא מעט היו החסרונות בארגון ,והתנאים הפרימיטיביים במקום עכבו את העבודה. כמובן שגם דוב יוסף לא היה יכול להתחשב בחלוקת חומרים. אינני רוצה לומר שלא הפקתי תועלת מן הקורס, אבל היות ולא אקבל את התנאים להמשיך בעבודת הציור אין גם אפשרות להתקדמות ממשית כהמשך לקורס זה.
מרים אשר ידיעות יבנה ער"ה תשי"א 11/9/1950
|