בגויאבות
השטח הנטוע כ- 30 דונם. מהם 20 דונם נושא פרי. אנו מכירים אצלנו לפחות 5 זנים – לבן – גדול, אדום, לבן תפוחי (זן "מקוה"), לבן אגסי (זן "יבנה"), זן לבן קטנטן. מהם ראויים לשיווק הזן "יבנה" (אגסי), לבן גדול ובמידה מסוימת גם האדום. הזן הלבן הקטנטן אינו ראוי כמעט לאכילה והזן "מקוה" מתקלקל במהירות, נשיר ביותר, טעמו אינו מצטיין ביותר אם כי יבולו מבחינה יחסית די גבוה. המטע מושקה ע"י מי הביוב. בשטח הכללי של מטע הגויאבות 2 חלקות נושאות פרי. החלקה "הזקנה" ליד גן פרחים ו"הצעירה" ליד הכביש. בחלקה הזקנה, 7-8 דונם, מצויים כל 5 הזנים דלעיל בתפזורת. עובדה זו גורמת כמובן לקשיים רבים בקטיף, בייחוד אם רוצים לשווק את הפרי הראוי לשיווק, שאז יש צורך לעשות 2-3 בירורים. הפתרון לקשיים האלה היה עד עתה המטבח, אלא שיש לשער שזה איננו פתרון לאורך ימים. חלקה זו צריכה להיות מושקה בתלמים בהם יזרמו מי הביוב. לצערנו גורמים פני הקרקע לכך שחלק ניכר מהשטח מוצף לגמרי ונוצרת ביצה. מתברר שגם עץ הגויאבה אינו סובל לחות יתרה בקרקע, בייחוד שמי ההשקאה מכילים כל מיני חומרים מרעילים ומזיקים. התנאים הטופוגרפיים של פני הקרע גרמו בחלקה זו להשחתה ולקלקול כמעט גמור של האדמה ולניוונם של העצים הנטועים בשטח הביצה, מובן שניוון העצים הוא הדרגתי ועדיין אפשר לדמות חלקה זו לגן נוי (עכ"פ לא מטע מסחרי, בגלל ערבוב הזנים) די יפה. אולם גם גן נוי זה הולך ומתנוון במהירות. לדעתי הפתרון היחיד למצב זה הוא עקירת העצים, יישור פני הקרקע והבראת האדמה. החלקה "הצעירה" נטועה כולה זן אחד - ,יבנה". צורתו אגסית, גודלו קטן עד בינוני, צבעו לבן, משתמר באופן יחסי כמובן, לא רע (בתנאי שימור טובים – 2-5 ימים). יישור הקרקע בחלקה זו הוא די טוב, אם כי גם בו נוצרות פה ושם ביצות ונגלית כמובן התופעה של התנוונות עצים. במאמצים ובעבודה יסודית אפשר עדיין לישר את הקרקע ולהציל את המטע מניוון. נוסף ל- 2 חלקות אלו יש לנו עוד 2 חלקות קטנות שעדיין אינן נושאות פרי. גם בהן יש אוסף של הזנים הגרועים והטובים ולדעתי גם הן (באם ברצוננו לקיים מטע מסחרי) דינן עקירה. השנה הגענו, עד עכשיו, ליבול כללי של כ- 11 טון ולפי הערכה נעבור את ה- 20 טון, מזה 1/3 – 1/4 סוג ב'. היבול הכולל בשנה שעברה היה כ- 12 טון. עליה עצומה זו נובעת בעיקר מהתבגרותו של המטע הצעיר (ליד הכביש) שהשנה היא השנה השנייה שהוא נושא פרי.
(מתוך סקירה כוללת על כל שלוחות המטע)
|
|
|