מה נשמע
ב"חותם"?
חלפו שנתיים מאז דיווחתי ב"קול השבוע" על יזמות
"חותם", יזמות
שבמסגרתה אני מרצה על
דמויות מההיסטוריה, שהטביעו חותמם לדורם
ולדורות.
על הדמויות נמנים, כפי
שכתבתי אז, תלמידי חכמים כמו רבי יעקב עמדן,
הוגים כמו הרמב"ם, מדינאים כמו לינקולן, ועוד.
כללית אני יכול לומר
בסיפוק, שהיזמות הגיעה ליציבות אחרי כמה
שנים של
התמודדות עם השוק
הרווי מרצים מכל הסוגים. לאחר מעשה מתברר
שטוב
עשיתי כאשר הצעתי את הרצאותיי העוסקות בדמויות , דווקא לגיל השלישי.
כי המרצים המבוקשים
לאנשים צעירים יותר הם אלה שעוסקים ב"עידן החדש".
נושא בו עוסקים
בתורות כביול רוחניות. בתחום זה נכללות כיום קבוצות
העוסקות במדיטציה,
פארא-פסיכולוגיה, סיינטולוגיה, ועוד. הן מאורגנות סביב
מרצים המעבירים
סדנאות לעיצוב האישיות.
מספר הקהלים בפניהם
אני מרצה הולך וגדל בהתמדה. אזור הפעילות
משתרע מנצרת עילית
בצפון ועד אשקלון בדרום.
ניתן לראות רשימה
מפורטת של המקומות בהם אני מרצה באתר שבניתי,
שקישור אליו נמצא במדור "מפעלים ועסקים"
של"יבנט".ההרצאות מתקיימות
על פי רוב אחרי
הצהריים או בערב, ואת הבקרים אני מקדיש
להכנת חומרים חדשים, איתור לקוחות
פוטנציאליים וחונכות חברים בהפעלת יישומי מחשב.
במהלך השנים צברתי
ניסיון בהעברת החומר, ובהתאמתו לקהלים
שונים.
אבל כמו בכל
עבודה, גם בזאת, יש כמה קשיים.
הקשיים העיקריים נוגעים
לעומס בתחבורה, ולחדירה למקומות חדשים. כמו כן קיימת בעיה של קביעת
מחיר להרצאה מול לקוח
חדש. לא תמיד קל לדרוש מחיר ראוי
לשמו, כי אחרי
הכול מדובר בקהל של
פנסיונרים, ולא בחברת הייטק העושה יום העשרה
לעובדיה .בעניין זה אני נעזר ביניב גדיש המייעץ לי
בתבונה, איך להסתדר עם
נושא השיווק, כדי שהיזמות תהיה רווחית.
ההנאות בעבודה שבחרתי
הן בעיקר אינטלקטואליות, החל מהכנת החומר
החדש להרצאה ,שאף פעם
לא נתקלתי בו וכלה בהתמודדות עם לא מעט
אנשים משכילים, שהיו
בעברם מרצים באקדמיה, ומציבים בפני אתגר.
הנאה אחרת היא
היחשפות לקהלים שונים בחברה הישראלית. מעניין
להכיר
אנשים בעלי דעות
מגוונות, הרואים את המציאות אחרת. זה מעניין, כי
להרצאות שאני נותן יש
כביכול גוון היסטורי, אבל הן לא עוסקות רק
בפן הזה.
אני מציג את הדמויות
גם בפן האנושי המורכב שלהן, ומוכיח ,שלמרות
שמרביתן עשו מפעל חיים, במישור האישי,
הן היו בשר ודם כמונו, והתמודדו
עם בעיות דומות
בחיים.
נשאלתי פעם, אם אני מרגיש הבדלים בין עמידתי לפני תלמידים
כאשר הייתי
מורה בזמנו, לבין עמידה בפני אנשים מבוגרים. אכן יש הבדלים:
ההבדל הראשון הוא
הצימאון לדעת, לאדם מבוגר יש רצון עז ללמוד,
כי
לפעמים הוא לא זכה
לכך בגלל תהפוכות החיים.
ההבדל השני הוא שלא
מעט תלמידים אומרים תודה על מה שלמדו ממני
רק
אחרי עשרים שנה ואילו
המבוגרים –אחרי עשרים שניות....
יוסי בן טולילה תשע"א |