ידיעות יבנה כ"ה אלול תשכ"ו 6/9/1961
שנת הלימודים
תשכ"ב החלה
הטקסים לפתיחת שנת הלימודים עברו בהצלחה והתלמידים חזרו לספסליהם. המכונה
המסובכת ששמה "ביה"ס בקבוצת יבנה" נמצאת בהרצה. פה ושם מתגלים
עדיין ליקויים אך בע"ה הכל יבוא על מקומו בשלום.
חלוקת תלמידים לכתות בי"ס בשנה"ל תשכ"ב
כתה
|
ילדי יבנה
|
ילדי ניר גלים
|
ישובים אחרים
|
סעד
|
בארות יצחק
|
ס"ה
|
א
|
5
|
17
|
8
|
-
|
-
|
30
|
ב
|
14
|
7
|
-
|
-
|
-
|
21
|
ג
|
13
|
6
|
5
|
-
|
-
|
24
|
ד
|
12
|
7
|
4
|
-
|
-
|
23
|
ה
|
13
|
13
|
4
|
-
|
-
|
30
|
ו
|
11
|
4
|
2
|
-
|
-
|
17
|
ז
|
17
|
1
|
2
|
-
|
-
|
20
|
ח
|
19
|
5
|
5
|
-
|
-
|
29
|
ט
|
20
|
-
|
2
|
5
|
-
|
27
|
י
|
20
|
-
|
5
|
-
|
-
|
25
|
יא
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
יב
|
14
|
-
|
2
|
-
|
3
|
19
|
סה"כ
|
158
|
60
|
39
|
5
|
3
|
265
|
טבלה זו מצביעה בבירור על המגמה לירידת מספר התלמידים של הקבוצה ועל עליית
מספר התלמידים מן הסביבה – ובפרט מ"ניר גלים". בולטת התמונה בייחוד
בכתות הנמוכות.
ילדי סעד: כהמשך למסורת יבנה לפתוח את שער
ביה"ס לקבוצות הקיבוץ הדתי, קיבלנו השנה בפעם הראשונה 5 בני "סעד"
לכתה ט'. ברם, איננו רואים בכך רק ביטוי של הושטת עזרה לקבוצה ההיא אלא גם צעד של
גישוש לקראת הקמת המוסד התיכון של הקבה"ד באזורנו. נמצאו המשפחות הקולטות,
אשר בכוח התמסרותן בוודאי תקלנה על חבלי הסתגלות ראשונים.
סגל המורים: עם שובי הביתה משנת השתלמותי קיבלתי
עלי את ריכוז כיתות ההמשך ואילו יהודית ז. ממשיכה לנהל את כיתות ביה"ס
היסודי. מחנכי הכיתות הם: א' – חנה ל; ב' – אסתר ת; ג' – דבורה (גבעת ושינגטון);
ד' – מאיר קייזר (ניר גלים); ה' – אסתר ש; ו' – חנה א; ז' – בלהה ש.; ח' – יצחק
ש.; ט' – יצחק א.; י' – שמעון ה.; י"ב – חולדה.
מורים נוספים: במשרה שלמה או חלקית: ראובן
אברמן, צוריאל, יהושע א., מרים אריאל, יעקב אשל (רחובות), לאה, עטרה, משה כ.,
אברהם פרידמן (ישיבה), מיכאל פ., ניסים, דב ר., אחרי סוכות עם הצטרפותו לקבוצה, גם
ילמד רפי אפט בבית ספרנו. יגענו הרבה למצוא מורה לפיסיקה עבור הכיתות הגבוהות מתוך
הכרתנו כי חשיבות מקצוע זה הולכת וגוברת בשנים אלה. אולם כל מאמצינו עלו בתוהו
ומשום כך נאלצנו להכניס, ברגע האחרון ממש, שינויים רבים בחלוקת המקצועות כדי
שחולדה תתפנה להוראת הפיסיקה. כאן יש לציין כי גם נכשלנו בחיפושינו אחרי מורה
מנוסה לתלמוד. על הצורך במורה כזה אין להרחיב את הדיבור בהזכירנו כי אשתקד מרדכי
ח. ואהרון קולומבוס נמנו עם המורים במקצוע קשה זה. לא יכולנו להסתכן שוב ושוב
בתלמידי הישיבה, אשר בוודאי בעלי ידיעות רחבות הם בתלמוד, אך נעדרי ניסיון כלשהו
בהוראה. גם עובדה זו נתנה את אותותיה במערכת השעות.
מבנים: בניית המרתף נסתיימה ובהגיע הציוד הדרוש
למלאכה שוב לא יהיה צורך להתייסר בחום של מועדון הילדים. בחדר נוסף במרתף שוכנה
מכונת השכפול והודות לכך נתפנה חדר לשיכון בצריף "קדמה".
בימים אלה נגשו להקמת 2 כיתות נוספות. חבל מאוד כי לא הוחל בבנייה עוד
בימי הקיץ, כי אז יכולנו כבר בשנה זו לפתור בעיות של שיכון כיתות. איחרנו את המועד
ולכן אנו נאלצים להעזר בפתרונות דוחק כמו נדידה יום-יומית מכיתה אל כיתה, ניצול
יתר של מועדון הנוער והכבדה על אפשרות של ניקוי יעיל באותו מועדון. הבעיה תחריף
עוד יותר עת תצטרף כיתה י"ב אחרי סוכות ללומדים. מלומדי ניסיון הננו משתדלים
להעביר גם כיתה זו לאזור ביה"ס, כי המרחק הגדול בין מועודן עציון לביה"ס
מונע כל תחושה של השתייכות לבי"ס אחד – דבר נחוץ מאוד, הן לי"ב והן ליתר
כיתות ההמשך.
הובטח כי עם כניסתנו לחדר האוכל החדש ישמש המטבח הישן כאולם להתעמלות כדרישתו
הצודקת של גדסי. ימי הגשמים והשעות הלוהטות של הקיץ קיפחו מקצוע זה עד כה. עם העברה
זו גם יועברו מחסני הספורט לשם ויהיה אפשר להתחיל בחיסול הצריפונים, המכערים כל כך
את אזור ביה"ס.
לצערנו טרם התקדמנו במידה ניכרת בתכניתנו להקים סוף סוף מעבדה
ראויה לשמה. יתר על כן: כיוון שנדרש משה כהן לפעולה ציבורית בקבה"ד (ריכוז
ועדת החינוך) אין גם סיכויים רבים שיתפנה הוא לטיפול במרץ בתכנית והלוואי כי נצליח
לשמור כדבעי על הרכוש היקר של המעבדה עד שובו הביתה (כנראה גדליה ד. יקבל עליו
תפקיד זה).
בהתאם לרצון שמואל סלומון ז"ל הועברו ספריו לביה"ס. הם ישמשו
יסוד רציני לחדר עיון המיועד לכיתות ההמשך. בכך אנו מקווים שגם הלחץ על בית המדרש
יוקל. בימים הקרובים נקבע את התקנון לחדר עיון זה הנמצא בכיתה ט'.
הופיע הגיליון הראשון של "בבית ספרנו" לפתיחת שנת
הלימודים. פרסמנו הוראות להתנהגות במניין בית הספר מתוך רצון לשפר את צורת התפילה
ולהגביר את פעילותם של הילדים בתפילה.
חנוכת חדר האוכל החדש הולכת וקרבה. מאורע זה ישמש עילה נאה לנושא לימודי
רב-גווני בכתות השונות (כגון פרקים על דיני נטילת ידיים וברכת המזון, דרך ארץ
ונימוסים על יד השולחן, הכנסת אורחים, הימנעות מבל תשחית וכדומה).
לא נסיים סקירה תמציתית זו בלי להודות לבעלי המלאכה אשר תקנו ושיפצו את
ביה"ס לקראת חידוש הלימודים. ואחרון אחרון יעמוד על הברכה הכורך שלנו,
משה ת. אשר תיקן וכרך בזריזות ובתבונת כפיים עשרות רבות של ספרים, - אשר אלמלא הוא
ראויים היו לסל האשפה.
יצחק א. |