25/2/11
סל הקניות תופח - ביקור בחנות
הוצאות
החברים בחנות עלו. עובדה. השאלה מה הגורמים מי צריך להתאים את עצמו למה, התקציב
צריך להתאים לחבר? החבר צריך להתאים את עצמו לתקציב? ואולי החנות צריכה להתאים
עצמה לתקציב?
הכנסת
מצרכים חדשים
הרעיון
שהחנות מונעת הכנסת מצרכים כדי לא להעמיד פיתויים בפני החבר, נשמע לא יפה. ובכל
זאת, ברור שהביקוש קשור להיצע. בעבר, מספרת יעל, לא הכניסו עוגות כי חשבו שזה יעלה
את הוצאות החבר, אך בסוף נענו לבקשות, למען חברים מבוגרים שמתקשים לאפות לעצמם.
כיום העוגות מהוות מצרך מבוקש מאוד. הוכחות? בעידן המחשב קיבלנו אותן תוך שניות
אחדות. בחודש שחלף נקנו קרוב ל- 350 עוגות שמחירן נע בין 4.80-10 ש"ח. אביזרי
לימוד כגון דפדפות ומכשירי כתיבה מגוונים נכנסו לחנות כדי לשרת את ציבור
הסטודנטים, וכיום יש להם ביקוש רב מצד ילדים. יעל מסבה את תשומת לבנו לכך שכל
הפריטים הנחוצים לצרכי לימוד מסופקים על ידי בית הספר. גם את כניסת ה'קוקה קולה'
לחנות חסמו במשך שנים. עיון במחשב בסעיף 'קוקה קולה' לחודש נובמבר מגלה כי קנו ב-
500 בקבוקי קולה ועוד כ- 100 בקבוקי דיאט קולה.
שינוי
בהרגלי הצריכה
באופן כללי
סל הקניות של היום שונה ממה שהיה לנו 10 שנים. קונים הרבה יותר תכשירי אספקה קטנה
וקוסמטיקה. יש שינוי בהרגלי החפיפה - פעם חפפו פעם בשבוע והיום רבים חופפים כל
יום. האריזות מושכות את הלב, ולך שכנע שהשמפו שממלאים אצלנו בבקבוקים הוא בדיוק
אותו שמפו 'פינוק' שבבקבוק המעוצב, רק זול יותר. בנות מגיל העשרה ועד מאה ועשרים
קונות מגוון מוצרים. גם גיל ה'אפטר שייב' יורד, לא מכיוון שהזקן צומח בגיל מוקדם
יותר, אבל החבר'ה מכינים, שיהיה.
לעתים,
באופן בלתי מוסבר, מצרך מסוים הופך להיט, ואחרי זמן מה נשכח מלב כל. העלייה ניכרת
גם בקניית מוצרים היגייניים, ויש ויכוח באיזו מידה צריך לסבסד אותם.
עליית
המחירים מול עליית המדד
האם
העלייה במחירים תואמת לעליית המדד? כיון שהיו לנו נתונים של מחירים מפסח
תשנ"ג בדקנו את העלייה במחיר של רשימת מוצרים שנבחרו באקראי מאז ועד נובמבר
94. להלן הנתונים שליקטנו:
מוצר
|
פסח תשנ"ג אפריל 93
|
נובמבר 94
|
באחוזים
|
נס קפה קטן
נס קפה 18 קרט גדול
שוקולד חלב רגיל
שוקולד עדיף
שקית 'זיפ'
קקאו לאפיה 150 ג'
סוכריות עדשים
סוכריות מנטול
מסטיק בזוקה
שוקולד 'פרה קטנה'
|
2.18 ש"ח
8.11
1.56
2.87
1.98
1.82
2.12
1.78
0.10
0.88
|
4.10 ש"ח
12.3
2.16
3.42
2.66
2.45
2.65
2.11
0.14
1.77
|
88%
52%
38%
19%
34%
34%
25%
18%
40%
101%
|
|
|
|
|
|
כשהוכנסה
'קוקה קולה' לחנות היה מחירה פחות מ- 2 שקל, ואילו היום הוא מעל 3 שקלים. |