16/12/1960
המחזור
הרביעי של ההכשרה האמריקאית
אין
בכוונתי לתת בהזדמנות זו הערכה על מפעל ההכשרה בכלל או על המחזור הזה בפרט. אינני
מכיר מספיק את מפעל ההכשרה בכדי לתת הערכה כללית, והמחזור הזה אינו מספיק זמן במשק
בכדי לתת הערכה עליו. הכוונה היא לסקירה עניינית של המחזור ועל המתרחש בו.
המחזור
מורכב מעשרים ושנים חברים (11 בנים ו- 11 בנות), שמונה עשר מהם יוצאי ארה"ב
ושתיים שתיים עולות צעירות מאפריקה הדרומית ובלגיה. בפעם הראשונה המחזור אינו על
טהרת יוצאי אמריקה הצפונית. אחד עשר החודשים שהחברים יהיו בארץ מתחלקים לשתי
תקופות. מחצית הזמן בערך לומדים חצי יום ועובדים חצי יום, ומחצית הזמן עובדים יום
שלם. התקופות האלה כוללות שני טיולים גדולים, שלושה סמינריונים וכחודש חופש. בצדק
ישאל הקורא למה "לקצץ" תקופת הכשרה של פחות משנה ע"י כל כך הרבה
עניינים צדדים כמו טיולים, סמינריונים וחופשות? שתי תשובות לשאלה.
א. אין
זאת הכשרה כפי שאנו מכירים אותה מחוץ לארץ, כי אם יותר מעין מכון למדריכים. ב.
איננו יכולים לפגר אחרי תנועות אחרות ואחרי מוסדות דומים של תנועתנו, כדוגמת המכון
למדריכי חו"ל בירושלים, שהם נותנים את כל אלה ויותר.
ועכשיו
לשני השטחים העיקריים של ההכשרה: הלימודים והעבודה. החברים מחולקים לארבע כיתות, שלוש
כיתות במקום וכיתה בישיבה. שוב ישאל השואל, כיצד אפשר לפצל מחזור של עשרים ושניים
חברים לארבע כיתות, הרי הדבר עולה בדמים? יתכן שהתשובה לא תספק את המפקפקים אך יש
לדעת שההבדל ברמה ביניהם גדול מאד, גם בידיעת השפה העברית וגם בשטח היהדות. יש
חברים שמנהלים שיחה חופשית בעברית ויש שלמדו בקבוצת יבנה קרוא וכתוב, יש שלמדו חמש
שנים ויותר בישיבה ויש שפתחו בפעם הראשונה חומש בעברית. אין גם לשכוח שאנו עוסקים
בהכשרת מדריכים ויש לדאוג שהם יחזרו עם מטען ידיעות גדול ככל האפשר לביתם, הכיתות
במקום מקבלות בין 19 ל- 21 שעות הוראה בשבוע מלבד חוגים ופעולות בשבת. קרוב למחצית
השעורים ניתנים ע"י המדריכים והיתר ע"י מורים חברי המקום ומורים מבחוץ.
הכיתה בישיבה צריכה לקבל שם שעות הוראה ע"י הרב וגם לומדים כל אחרי הצהרים
במסגרת הישיבה.
ועכשיו
לענייני העבודה. רוב הבנים נכנסו לענפים קבועים במשק ומוצאים עניין בעבודתם. גם
הפעם כמו במחזורים הקודמים היתה דרישה חזקה לענפי המלאכה. כמובן שרק חלק מהחברים
השיג את המבוקש. יש לציין מאחר שהוסבר להם המצב במשק בשטח זה, הבינו את העניין.
רוב החברים רואים היום את הענף בו הם עוסקים כענף שלהם למשך תקופת ההכשרה. כל הבנות
עובדות כעת בשירותים. ההבטחות בדבר עבודה במשק החקלאי טרם קוימו, הן בגלל המחסור
בכוחות עבודה בשירותים והן בגלל חוסר מקומות עבודה מתאימים במשק. אנו מקווים שדבר
זה יסתדר בקרוב. יש לדעת שיש בין חברות ההכשרה כאלה שחושבות שעבודה במשק היא חלק
מתכנית ההכשרה, שאין לוותר עליו. ויש מן הצדק בדעה הזאת.
ועוד
מילה על היחסים בין חברי ההכשרה ובין חברים המשק. גם הפעם אומצו החברים ע"י
משפחות כעין "אימוץ זוטא" ורובם נהנים מהסידור הזה. יש שקשרו גם קשרים
עם מנהלי הענפים ויש גם התחלה של התקשרות בין בני גילם מתלמידי בית הספר. רוב
החברים במשק מתייחסים בהבנה לחברי ההכשרה ולמפעל ההכשרה בכללו. אך יש גם חברים
שאינם מסתירים שהם רואים בכל העניין הזה את הגלגל החמישי של העגלה, שאין צורך בו.
ויש ששוללים את המפעל בכלל. אל נשכח איפוא אף לרגע שההכשרה היא עובדה והחברים
נמצאים במשק ועלינו לעשות הכל בכדי להנעים לחברים את זמן שהותם אתנו. אנו רוצים
שהחברים בבוא העת יצטרפו לקיבוץ. יתכן שלא כולם יחזרו לחוץ לארץ על מנת לשוב ארצה
עם תום לימודיהם. אבל כולם יהוו שליחים של ארץ ישראל וימסרו מרשמיהם לחבריהם
בתנועה. עלינו לעשות הכל שהחברים יחזרו עם רשמים טובים ויפיצו בגולה מן האור של
תנועתנו.
אברהם
ארליך |