20/6/1958
"הספר
נמצא"
כל חבר ביבנה לא יטעה בקריאת המשפט הזה: יודע הוא שאין כאן עסק עם ספרייה
אלא עם תספורת, ויותר מזה, לא יתכן שיהיה כתוב: הספר כאן, הספר בא, או היום
תספורת, המסורת קבעה את ההודעה בצורה שאינה ניתנת לשינוי: "הספר נמצא".
ומה עושים כשהספר נמצא? צריכים להירשם. אמנם בגיליון של ה"פיגרו" שלנו
כתובים לפי סדר ימים ושעות אבל מקובל שכל חבר ישאל: מתי אוכל להסתפר? היום יש עוד
מקום? וכדומה. לא חקרתי את העניין אבל נדמה לי שבקשר עם ההרשמה אצל הספר יש לכל
אחד מסורת פרטית בנוגע ליום, לשעה ובכלל לשיטה בה צריכים לנקוט כדי להשיג תספורת
בלי להמתין יותר מדי. יש כאלה למשל אשר מעדיפים "טרמפ", יש כאלה הרוצים
להיות ראשונים, יש כאלה הנוהגים להתגלח בזמן ההמתנה ולהתקלח מיד אחרי התספורת, יש
נשים הקובעות לבעליהן תור, יש ויש. ודאי לא מיציתי את כל האפשרויות. הפעם ביקשתי
להיות אחרון והודעתי ל"סויסה" (כך שם משפחתו) על כוונתי לראיין אותו במשך
התספורת. אין דבר יותר קל מלמשוך ספר לשיחה, ספרים ידועים בעולם כולו כדברנים, כל
שכן ה"פיגרו" שלנו אשר המקצוע טבוע בדמו היות והוא בן למשפחה בה כולם
ספרים כבר 7 דורות. מגיל 14 (היום הוא בן 48) עוסק במקצוע. עלה ארצה מטנג'יר לפני
7 שנים ובגלל זה מספר בכמה שפות: עברית, ספרדית, ערבית, צרפתית ופורטוגזית. הוא אב
ל- 4 בנים ול- 4 בנות (3 מהם כבר נשואים), 7 נפשות לפחות שחיות בחדר וחצי.
- אני כשלעצמי, אומר לי סויסה,
סובל פחות ממשפחתי מן השיכון הדל, כי שבועיים בחודש אינני בבית. עובד אני אצלכם,
בבארות יצחק ובמוסד עליה.
- לא כדאי היה לך לפתוח מספרה או
לעבוד כשכיר?
- לא עשיתי ולא אעשה את זאת בעיקר
מסיבה דתית, כי אז אצטרך לגלח בתער את אחי בני ישראל. אמנם אני מכיר ספר בעל מספרה
בדרום אשר אינו מסכים לגלח יהודים אם לא במשעי. הוא טוען שבצורה כזאת אי אפשר לנהל
את העסק, כי הלקוחות מעדיפים ספר "נורמלי".
- למה בכל זאת אותו יהודי ממשיך במלאכתו,
אם המספרה אינה רנטבילית?
- כי בעצם הוא מתפרנס כסוחר בקר.
- נחזור לבעיה הדתית שלך. אם אינך
יכול להיות ספר לגברים תעסוק בתספורת נשים, אולי לא תהיינה לך שאלות הלכתיות.
- מבחינה דתית באמת זה יכול להיות
פתרון, אך מבחינה כספית משתלם לי יותר לעבוד כעצמאי במשקים.
- מדבריך הנני מבין שעניין הדת
הינו עומד במרכז מחשבותיך.
- כן, זה נובע מן האווירה שבבית.
במשפחתי היו רבנים, צדיקים וגאונים מפורסמים. כשמתפנה אני מן העבודה קורא בספרים
על מעשיות של יהודים חסידים אגדות ומדרשים. רק על ידי לימודים ביהדות יכולים לדעת
מה צריך לעשות ומה אסור. למשל האמריקאים עשו שטות עכשיו ששלחו את הירח המלאכותי,
כי אסור לבני אדם לעסוק בדברים כאלה הלא כתוב: "השמים שמים לה' והארץ נתן
לבני אדם".
- בשביל כל מאורע יש לך פסוק?
- בערך. זה שייך למקצוע. סבלנות
וכשרון לשוחח עם הלקוחות על כל מיני נושאים הן תכונות חיוניות לספר. המסתפר לא
רוצה להשתעמם בזמן התספורת ו... אם מוכרחים לדבר אז כדאי לומר דברי תורה.
- נראה לי שכדי להיות ספר טוב
צריך להיות תלמיד חכם.
- לא מספיק, יש למשל אצלכם ביבנה
תלמידי חכמים שלעולם לא היו יכולים להיות ספרים טובים. אחד מהם למשל הוא שתקן כזה
שעדיין לא שמעתי את קולו. הוא מראה לי את השעון, את שמו הרשום, מביע במבטו את
רוגזו על שאני מאחר ושותק.
- באמת, איך זה שכמעט תמיד אתה
מאחר?
- חברים נרשמים ובאים באיחור,
בינתיים אני מספר טרמפיסטים והכל זז בעשרה רגעים.
- גם לעשות קרחת לוקח לך 10 דקות?
- כן, גם קרחת לוקחת 10 דקות.
בעניין קרחת רציתי לומר לך משהו הנוגע לדת, אין אני מתלהב לעשות קרחת כי שמעתי
בצער על יהודים שהקרחת הרחיקה אותם מתפילה בציבור.
כשהוא עמד לגמור לספרני, פניתי אליו בשאלה מקצועית – דתית:
- יש ימים בהם מנהג הוא שהיהודים
לא מסתפרים. מה דעתך על זה?
- רק הדין קובע כי מנהג = גהנם.
בדברים האלה, בהם הגימטריה התאימה לאינטרס המקצועי סויסה סיים את העבודה
באותו היום.
- בבקשה לחתום !
יוסף הרטום |