נהלי השמירה
בשבת
הרב אילעאי
"משל לשני בני אדם שהיו להם שני עבדים. האחד משמר עדרו...ויושב לו
מנגד. והאחד בנה לו דיר ונעל בפני עדרו כראוי. זה שלא נעל בפניו כראוי בא זאב וטרף
בא ארי ודרס. אבל זה שסיכך סוכה על גבי עדרו ובנה דירו ונעל כראוי, אינו מתיירא לא
מפני הזאב ולא מפני הארי. כך בחול, כשהולך אדם במבואות המטונפות או לבית הכסא
ומתיירא הוא ממזיקין...אבל שבת אעפ"י שיש להם רשות להזיק, שמירת שבת משמרתו
שבזכות שהן עסוקים במצווה ומשמרין את השבת ונזהרין שלא להדליק ולהבעיר ושלא לעשות
בה שום מלאכה אינן צריכין לאבוקה ולא לשום שימור, שהבטיחם הק' שאין להם לירא מפני
שמסככת עליהן מצות שבת ואין ניזוקין כלל". (מחזור
ויטרי סימן ק"ב).
לאור השינוי בנהלי השמירה בלילות שבת, נדרשתי על ידי צוות הביטחון לכמה
סוגיות הלכתיות הקשורות בנהלים החדשים.
להלן עיקרי ההנחיות ההלכתיות הנוגעות לשמירה זו:
שומר השער בליל שבת, ישמור ללא התיק הכולל את הנשק והפלאפון (ביום חול אין
צוות הביטחון מחויב לקחת את הנשק לעמדת השער. כיוון שאין כאן הגדרה ברורה של צורך
"מבצעי", הרי שמדובר בטלטול מוקצה שלא לצורך).
שומר השער יעקוב אחר תנועות חשודות במסך המותקן בעמדת השער (מצלמות האבטחה
עובדות באופן אוטומטי ללא שום התערבות והשימוש בהן ובטלוויזיות במעגל סגור לצרכי
אבטחה בשבת הותר ע"י פוסקי דורנו).
במידה ומזהה שומר השער אירוע חשוד במצלמות האבטחה, רשאי הוא להתקשר בטלפון
הקווי הנמצא בעמדת השער של שומר הרכב (השימוש בטלפון קווי אסור משום "עובדין
דחול", ובמקום סכנה או ספק פיקוח נפש, התירו חכמים לעבור על גזירה זו. כמו
כן, שימוש בטלפון קווי נחשב לאיסור חמור פחות מהשימוש בטלפון סלולרי).
במידה ושומר השער מזהה אירוע חשוד עוד בטרם התחיל שומר הרכב (שאינו יהודי)
לסייר, רשאי הוא להתקשר אל השומר הרגלי החמוש בנשק ובפלאפון. במידה והשומר הרגלי
נמצא במקום רחוק מנקודת האירוע , רשאי השומר הרגלי לרכוב לנקודת האירוע על אופניים
(מכיוון שגם השימוש באופניים בשבת נאסר מפני "עובדין דחול", שכאמור לא
גזרו חכמים גזירה זו במקום סכנת נפשות).
לאחר סיום האירוע על השומר הרגלי להשאיר את האופניים בנקודת האירוע. בשום
אופן אין היתר לסייר באופניים לכתחילה.
|