יומן המשק (רודגס) 17/2/1939

                                        על חטא שחטאנו כלפי שפתנו

ברור, שהמצב בשטח השפה העברית בקיבוץ אינו מספק את הנפש, ויש להצטער שאחר כמה שנים – מאז הוקם הקיבוץ – צריכים לדון בשאלת השפה (והדברים מופנים גם כלפי הותיקים), ליצור "חוג לדוברי עברית" (רק "חוג"?) ולחפש דרכים איך להשליט אותה בחיי הקיבוץ. "השומר הצעיר" שציונותו אנו מבקרים מהרבה בחינות – מצא לנכון, להשליט בקיבוציו הוא את השפה העברית באופן קפדני ומוחלט, ואנחנו שציונותנו נובעת ממקור ישראל סבא – מתחבטים עוד בשאלה זו. והיא כאילו נמצאת עוד בחיתולים – ועד כמה שעניין השפה תפס מקום חשוב בספרותנו הקדושה ושימש גורם לאומי חשוב יש למצוא בהאגדה הידועה המונה את השפה העברית בין שלושת הגורמים שקרמו לגאולת ישראל ממצרים ולתחייתם הלאומית. ואם עם החי על אדמתו מקפיד בשטח השפה – אנו הנמצאים במצב של בנין והתפתחות ומניחים את היסוד והבסיס לחיים דתיים לאומיים – על אחת כמה וכמה.  – השפה היא גם מכשיר חשוב וגורם רב משקל תרבותי, משום שע"י רכישת השפה ניתנה לנו אפשרות להתקרב ולחדור גם לספרות התורנית שלנו – ובראש וראשון לתנ"ך. בזמן שממשיכים אנו לדבר בשפת המדינה משם יצאנו, אנו מקושרים ביודעים ובלא יודעים – גם ברוח אותה הארץ ויש בזה מעין "המשך גלותי". אחרת כשאנו מדברים וחושבים עברית – אנו מתקרבים ומתרגלים ע"י זה לתרבותנו אנו – וזה ישמש כצעד חשוב להעמקת ההכרה וליצוב חיינו ברוחנו אנו. – יש לציין, שגם מבחינה מעשית סובל הקיבוץ, ואם אחד מחברי המועצה התאונן על העובדה, שאין השתתפות ניכרת מצד חברי הקיבוץ בעת אסיפות החברים – בכל השאלות השונות העומדות על הפרק – הרי זה בעקב אי ידיעת השפה – דבר המעכב ליבון העניינים לכל היקפם.

 
                                                                                                                                                                                             
אמנם יש להמתיק קצת את התופעה המעציבה הזו ולנמק אותה בזה, שרוב חברי הקיבוץ הם יוצאי גרמניה ושפת אותה הארץ היא תרבותית ביותר וקשה להם לכן להינתק ממנה. אולם זה לא מצדיק בהחלט את היחס השלילי והאדישי לשאלה כה חיונית וחשובה שבניגוד ליתר עניינים תרבותיים היא אקטואלית בכל זמן ועידן. לפי דעתי יש למצוא את הפתרון החיובי והמהיר בדיבור יותר מבלימוד (אע"פ שגם בערך האחרון אין כמובן לזלזל) והאחרון בלי הראשון הוא בבחינת "טובל ושרץ בידו", משום שהדיבור הוא דבר תמידי בזמן שהלימוד איננו כי אם עניין של "הזמן גרמא", ובכיוון זה יש, איפוא, להניח את נקודת הכובד, ובכדי להגיע באופן מעשי וממשי להשלטת השפה ולשנות את המצב העגום בשטח זה – דרושים אנו לנקוט באמצעים קיצוניים: להכניס רוח קנאי  (הגדרה מתאימה) ביחס לשפה ורק בדרך זו תהיה תפארתנו. (אגב: בהיותי בחוץ לארץ בצבא – מקום שם שולטת באופן מוחלט כמובן שפת המדינה – התלמדתי לדבר בה במשך זמן קצר, ואם "מיראה" כן, מ"אהבה" והכרה – על אחת כמה וכמה). לשם זה אני מציע את ההצעות הבאות: א) לגייס חברים-ות ל"חוג דוברי עברית" ע"י ברור הולם ומתאים בערך השפה – מצד החברים-ות האחראים – על החברים-ות המגויסים לאות ולמופת בקפדנותם היתירה, וכמסירותם המלאה בשאלה זו, ולפרסם את שמותיהם. ועל כגון זו נאמר: "אל תהא בז לקטנות". ב) לתת פרסים (כגון ספרים מהספרייה, וברשותם לתרום אותם חזרה לספרייה כרכושם הפרטי...) לאותם החברים והחברות שיצטיינו בשטח זה. ג) לקבוע זמנים ומקומות, שבהם אסורים כל החברים-ות מבלי יוצא מן הכלל לדבר בשפה אחרת זולת עברית כגון בחדר האוכל משש עד שמונה בערב וכדומה. ד) להכריז – כאמצעי המרצה בשטח זה – במשך הזמן על שבוע וחודש לעברית, בו תינהל תעמולה מאומצת, יוזמן מרצה מיוחד וכדומה. ה) חבר שיפנו אליו לא בעברית – לא ישיב למדבר אליו – ואם הנידון לא מכיר את השפה – אזי על הראשון לתרגם את משפט המדבר וגם את תשובתו הוא – בעברית. אני מדגיש במיוחד ערך הצעה זו, משום שדברים כעין אלו שכיחים ביותר. ו) לתלות משפטים כתובים כסיסמא מתאימה בחדר האוכל, שיזכירו על חיוב הדיבור בעברית כגון "רודגס" מדבר רק עברית" ועוד. ז) לפרסם רשימת הספרים המעניגים הכתובים בשפה צחה וקלה ונמצאים בספרייה – בכדי להקל על הרוצים להשתלם בלימוד ובקריאה. אני מעיר לבסוף, שבטורים האלו הצטמצמתי רק בשאלת השפה ולא בשאלת התרבות הדרושה שיפור ושכלול במלוא מובן המלה, משום שהקדמה ותנאי ראשון היא השפה על ידה נוכל להביא לידי ביטוי מחשבותינו: מחשבת "תורה ועבודה". ויהיה, אם נהיה כנים ואחראים לתורת חיינו הרוחנית, נפתור את השאלה הנידונה בזמן הכי קצר באופן חיובי – ויעיד זה על החלטתנו המוצקה רצוננו הכביר ורוחנו התרבותי ואזי יש לקוות, שנזכה ל"המשך" ללכת מחיל את חיל.

 

מאיר ש- י (שילוח)
 

[חזרה לראש העמוד] [הדפס]
|מפת אתר|ניהול אתר| תנאי שימוש | מדיניות פרטיות |
הצהרת נגישות




אתר לקיבוץמופעל במערכת קהילהנט רשת חברתית תפעולית לארגונים, אגודות, קיבוצים וישובים
כל הזכויות שמורות לקהילה-נט פתרונות תוכנה בע"מ 2003-2025 (c)
מערכת הצבעות דיגיטליות הצבעה דיגיטלית אתר לקיבוץ קריאות שירות קריאות שירות