בניית בתי ילדים ובעיותיה (דעות חברים)
חמש שנות ניסיון בבניית בתי ילדים היא תקופה קצרה מידי מכדי לסכם ולהגיע למסקנות ברורות וסופיות . אמנם רכשנו ניסיון לא מעט תוך אותו פרק זמן, אבל לא הגענו לנקודה בה נוכל להסיק: זאת צורת הבית הטובה והרצויה ביותר ואין אחרת.
יודעים אנו כיום, מתוך ניסיוננו ומתוך ניסיון קבוצות אחרות הרבה יותר מאשר ידענו לפני 5 שנים , אבל חובה עלינו להיות ערים ולא לקשור את עצמנו בצורה זאת או אחרת של בנייה מתוך תפיסה , שאין מקום כבוד לחידושים או שיפורים. אין גם מקום לעמדה שנקטה אותה המחלקה הטכנית של הסוכנות שאינה רוצה לשנות את התוכניות הישנות את התוכניות הישנות(על אף העובדה שלכל הדעות הן אינן מתאימות) מתוך הכרה שישנו גם את התוכניות החדשות מספר פעמים, אנו בטוחים שבמרוצת הזמן נמציא שכלולים חדשים כדי לשפר את תנאי החינוך ולהוזיל אותו, ואין זה יכול למנוע מאתנו ליצור תנאים אופטימליים לפי הדרגה שאליה הגענו עד כה.
לפי טבע הדברים, ניסיוננו, ובעיקר בבתים עד לגיל ביה"ס אף אחת מן הקבוצות שלנו לא הקימה עדיין בניין מיוחד לבית הספר או לשיכון ילדי ביה"ס. אדרבא ברוב הקבוצות שבהן חלק מהילדים כבר הגיע לגיל בית הספר עוד דנים בשאלה אם לשכנם על יד ההורים או לא.
עלינו ללמוד מניסיונם של אחרים.
מה הן הדרישות שעלינו לדרוש מבית ילדים הבנוי במיוחד לתפקיד זה?
1)הבית צריך לספק את הדרישות ההיגייניות והסניטריות המודרניות.
2)הבית צריך לספק את הדרישות החינוכיות הנובעות מן החינוך המשותף.
3)הבית צריך להקל על ארגון העבודה ועל ידי כך לסייע בחסכון כוחות עבודה.
4)צורת הבית צריכה להיות במידה האפשרית גמישה ובלתי קשורה לגיל מסוים.
5)בנייה זולה.
הסעיף הראשון מתכוון לכל אותם הסידורים והאמצעים אשר מונעים התפשטות מחלות ומבטיחים התפתחות בריאה של של הילד.
ניצול חומרי הבנייה כמקלחות ובתי שימוש שמאפשרים ניקוי קל וחיטוי מוחלט.
הפרדה גמורה בין מקומות להכנה ולשמירת האוכל ובין הסידורים הסניטריים.
חומרי בנייה שמקטינים את השפעת החום והקור ומאפשרים אוורור מספיק ,ובמיוחד בחדרי הלינה. שמירה על מרחק מינימלי בין מיטה למיטה.
כל הסידורים האלה ועוד אחרים צריכים להיות לנגד עינינו כשניגשים לתכנון בית ילדים. ולפי זה עלינו לקבוע את המידות לחדרי הלינה, המקלחת, ארונות וכו'
לא פחות חשובות מדרישות אלו הן הדרישות החינוכיות. צריכה להיות אפשרות למחנך לעבוד את עבודתו החינוכית בקבוצות ובאופן אינדבידואלי .ניקח לדוגמא את בית הסוכנות שמתוכנן ע"י המחלקה הטכנית ל24 ילדים
בגיל הגן . חדר השירותים הוא באמצע הבניין והמרפסות משמאל ומימין הן
בגודל כזה שאין אפשרות לבודד ילד אחד או יותר למשחק שקט, ואין אפשרות לרכז באחת מהן את כל הילדים בשעת האוכל או בשעת פעולה.
הבית הזה יתאים לגן אם נכניס לכל אחד משלושה החדרים חמישה או שישה ילדים ונשאיר חדר למשחקים.
לו חדר השירותים היה בקצה הבניין היה הבית מותאם יותר לתפקידו.
נקודה חשובה בתנאים החינוכיים היא המנוחה הדרושה לילדים.
ותנאי ראשון לכך הוא מניעת צפיפות, צמצום מספר המיטות בחדר הלינה ואפשרות להתבודדות.
 
 
16/5/1947 שבועון המשק כ"ו באייר תש"ז
 

[חזרה לראש העמוד] [הדפס]
|מפת אתר|ניהול אתר| תנאי שימוש | מדיניות פרטיות |
הצהרת נגישות




אתר לקיבוץמופעל במערכת קהילהנט רשת חברתית תפעולית לארגונים, אגודות, קיבוצים וישובים
כל הזכויות שמורות לקהילה-נט פתרונות תוכנה בע"מ 2003-2024 (c)
מערכת הצבעות דיגיטליות הצבעה דיגיטלית אתר לקיבוץ קריאות שירות קריאות שירות